Sömn snack


Dagen började med att jag gick upp med grabbarna waaaaaay too early. Jätte jobbigt att gå upp när det är kolsvart ute och månen skiner stark uppe på himlen, och då var klockan ändå kvart i sju.

Jag försökte få dom att somna om redan när dom vaknade vid 6, men jag hörde dom ändå...
Det är väldigt konstigt det där att när man lägger dom lite senare, så sover dom sämre och vaknar tidigare än vad dom brukar. Man skulle ju tro att då sover dom lite längre, men icke.
Jag har märkt att det funkar bäst när jag lägger grabbarna 19:20 så vaknar dom vid 7:30. Oftast.
Fast dom vaknar ju till på nätterna ändå, dom är för lata att leta rätt på sina vattenflaskor som ligger i sängen (non-spill nappflaskor)
Häromnatten när Danilo stod i sin säng och ropade "Mammmaaaaaa!" så gick jag in, han var hur pigg och glad som helst, räckte upp armarna och sa: "Jag e klaaar!"
Men det är ganska lätt att få dom att somna om när dom vaknar på natten, bara stoppa in flaskan och ut igen.
Lite jobbigare är det när dom är två så det känns ju som att man får vakna och gå upp till nån hela tiden.
Eller två, jag menar ju FYRA.

Vanessa har varit bökig på sista tiden med sömnen, hon driver med mig så mycket och testar gränser, nu börjar det bli bättre (*knack, knack, ta i trä*)
Men hon kan lägga sig i sängen, vill ha vatten. Hon får det. Jag pussar och kramar henne och säger orden som jag säger varje kväll, lägger på täcke och går ut.
Sen fortsätter hon och ropar och gnäller, hon vill ha mera vatten, hon vill att jag lägger tillbaka hennes flaska (ej nappflaska!) och sen vill hon ha täcket på, och sen är hon kissnödig, och sen vill hon ha mera vatten. Och sådär håler vi på tills jag har fått nog.
Nu har det börjat bli lite bättre för att innan hon lägger sig så får hon vatten och går och kissar. Om hon vill ta mer vatten får hon ta det själv och lägga tillbaka det också. Det tycker hon är inte lika kul, så jag hoppas att hon ska ge med sig nu... hatar att hon ska gå lägga sig när jag är sur och irriterad på henne. :(
Och hon har gjort sådär nätterna igenom också, och det tär ju på tålamodet trejält..

Det går så mycket i perioder, det där med sömn. Både hon och Nicole sov hela nätterna igenom när dom var jätte små. Men ibland blir det såhär...
Jag hoppas bara att grabbarna ska sova hela nätter utan att behöva dricka...
Tänk vilken lyx, sova en hel natt!
Nu har jag tagit bort vällingen på natten iaf, dom får bara vatten.

Nicole sover hela nätterna igenom, fast sen vi flyttade hit så har hon kommit till oss nästan varje natt. Hon lägger sig bara mellan oss och somnar snabbt om. Hon tycker om närheten, och visst tycker jag också att det är supermysigt, men jag har svårt att sova med henne där, för hon tar över hela sängen och man själv ligger som en packad fiskpinne där och knappt kan röra sig.

Det är ganska tuffa tider just nu men sömnen, men vi går mot det bättre hela tiden. Och man vänjer sig ju.
Om några år kommer vi inte ens komma ihåg att man hade det såhär.
Det gör inget, och så farligt är det ju inte, det går i perioder. Vissa nätter är betydligt bättre än andra.
Och är det inte väldigt konstig att män kan sova igenom allt?
Andres HÖR inte! Eller så vill han inte höra...? Hmm...

Hur sover ni och era barn??
Vilken tid ska era barn sova/vara i sängen när dom går i dagis/skola?

Oj, vad mycket snack om sömn det blev.

Nu ska jag gå och ta mig en kopp kaffe, fast jag inte är så väldans trött ändå.


Kommentarer
Postat av: Helena

Linnea sov jättbra de första tre månaderna i sitt liv. Sen sov hon inte en hel natt förrän hon var 5 år! Inte så kul om man säger så.

Hon hade nattskräck, satt sig upp i sömnen o bara skrek. Superjobbigt!

Sen hade hon växtvärk i ena benet också, och vaknade av att benet krampade o gjorde jätteont. Fick ge alvedon o massera massor.

Hon har sovit med oss från tre månaders ålder, först mellan oss, sen bredvid sin pappa. Jag flyttade in i extrasängen för annars hade jag aldrig fått nån sömn.

Sen när hon var runt 5 år sov hon plötsligt hela nätterna och i sin säng. Kändes väldigt ovant. :)

Så kan bara hålla med dig,dels att pappor inte hör nånting alls när de sover, och att sömnproblemen går över. Även om det inte känns så när man är upp i det.

Kram från ett kallt stormigt Söderhamn

2012-01-13 @ 19:18:45
Postat av: Katrin

Hej!

Vi har likadana nätter som ni!

Emilia sover alltid i vår säng, vi bor ju lite trångt nu, men sen när vårt hus är byggt typ 2013 så ska hon få eget rum och stor säng. Trots att jag sover jämte henne varje natt så bökar hon och tappar nappen och vid 1-2 tiden går jag upp och värmer en flaska välling. Och detta är varje natt, samma sak. Leia vaknar oxå varje natt men henne får Morgan sköta. Hon ska kissa 1 gång varje natt och så drömmer hon, så halva natten sover Morgan hos mig och halva natten hos henne.



Men vi har märkt det att våra barn sover super dåligt när det är fullmåne och Morgan har haft en tuff natt med både Mollie och Leia natten som gick, båda två har bökat fram och tillbaka. Dumma full måne.



Men jag säger som du, om några år så kommer vi inte ens ihåg att vi hade sånna här jobbiga nätter.



Ha en toppen helg! Det är så kul att följa din blogg, jag ska fortfarande skärpa mig att bli bättre på att blogga!

Kram på er!

2012-01-13 @ 19:35:54
URL: http://mollieleia.blogg.se/
Postat av: Tanna

Vilken lyx vi har tydligen... Jax har sovit hela nätter nu i snart 2 månadet tror jag. Nån enstaka natt man får gå upp med honom. Jag vaknar ändå varje natt och ligger och lyssnar på honom när han andas.. ( skadad av neo tiden..jag alltså ?? )

Hoppas att han fortsätter sova nätterna så här bra.

Kram

2012-01-14 @ 09:56:44
URL: http://tannaodevil.blogg.se/
Postat av: Melissa - Mamma Till Vincent&Linus

barnen går å lägger sig senast kl 20 alla dagar!

marcus kan sitta uppe halva natten eller så går han å lägger sej me mej beror lite på :P

jag brukar lägga mej vid 22 tiden och sen vaknar vi när Linus vaknar vid 8 för lite mat och sen somnar vi om till 10 då vi går upp =)

2012-01-15 @ 12:01:59
URL: http://www.melissasprinsar.com/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback