Granen är klädd!

Igår när vi hade hämtat småttingarna från dagis gick vi till källaren för att hämta våran julgran och allt som hör till den.
I latinamerika är det en tradition att julgranen ska vara uppe senast till den 6.12 för att hedra Jungfru Marias födelsedag. Så det har blivit en tradition här hemma hos oss också.
 
På med julmusik och resa och klä granen. Eftersom barnen hjälpte till så ser den ut som den gör med julkulorna samlade mest på ett ställe, men det var fint ändå. Barn ska vara delaktiga och då behöver det inte bli "perfekt".
Och så saknades det snöre på hälften av alla julkulorna, så vi fick lösa det på andra sätt.
Andres hade också köpt med sig en massa choklad som vi hängde i granen, och min första tanke med det var att det kommer inte att bli lyckad det där. Dom kommer ju att smyga sig till granen och dra ner chokladen och sitta där och käka på dom?! Andres sa att det får man göra på Julafton. Good luck, säg det till barnen!
 
Pappan i familjen fick äran att sätta dit julstjärnan.
 
Självaste Jultomten ligger under granen och sover
 
På kvällen såg det jätte fint ut med tända ljusen
 
Jag undrar hur många gånger denna gran kommer att välta?
Förra gången gjorde den det ca. 5 gånger... Dom sprang ju dit och skulle "bara" ta en julkula med sig och "råkade" dra med sig hela granen...
 
När jag och mina syskon var små hade vi jämt en riktig gran som vi följde med Puua och sågade ner själva från "vårat eget skog". Bara några dagar innan julafton. Jag kommer ihåg doften av barr... älskar den doften. Jag skulle också vilja ha en riktig gran här hemma, men det skulle inte funka, den skulle inte ha ett enda barr kvar eftersom den ska stå uppe redan till den 6.12.
 
Hur gör ni andra?
Har ni en plast eller riktig gran?
När sätter ni upp den?
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag ahr tänkt att vi ska klä granen hela familjen i helge.
Jag vill att vi ska va med alla 5! Nästa helg är maken borta & fredagen efter åker vi bort för att fira jul & nyår så det blir i helgen. Annars brukar vi nog klä den kring 15-20 dec.

Firar ni jul hemma?

2012-12-06 @ 14:11:12
URL: http://bjornbarsanna.blogspot.se
Postat av: Camilla 32 år & 9 barnsmamma

Oo vilka fina bilder..
Vi sätter upp granen dagen innan jul och då hjälps alla barnen åt.
Skulle inte gå sätta upp den tidigare ,för då skulle den inte få vara så fin så länge haha din skulle riva den..let..

Stolt din man ser ut som fick sätta stjärnan :-D
Ha en jättebra dag
Mvh camilla

2012-12-06 @ 14:12:53
URL: http://minstorafamilj.se
Postat av: Carro

Viken jättefin gran :-)
Vi kör ingen gran i år. Senat jag hade gran hemma var en mindre variant i svart och med bara silver i. Det var min rock'n'roll-gran. När jag var lill-liten hade vi alltid riktig gran hemma, men övergick sedan till plast. Vi hade Play även utomhus. Det är ju liksom lättast och man behöver inte bekymra sig om att den är ojämn eller så. Vi brukade sätta upp den när brorsan fyller år, den 18e december.
Bästa gång vi ska ha gran blir det September som får välja den, så det kan ju bli spännande
Hoppas ni har en fin torsdag
Kram kram

2012-12-06 @ 14:58:23
URL: http://www.carrosfmf.blogspot.se
Postat av: Sandra

Vi har haft plastgran i flera år nu. Dels för att det var lättare när vi bodde i lägenhet. Var gör man av den efter jul annars? Dels pga många små barn. I år vill jagverkligen ha en riktigt gran som luktar jul. Vår yngsta är 3 så jag hoppas att det går!

2012-12-06 @ 15:09:53
URL: http://sparsamhet.nu
Postat av: Emma

så fin granen blev

2012-12-06 @ 16:27:25
URL: http://www.mammatillbenjamin.blogg.se
Postat av: Madeleine - hemmafru och gravid i the OC

Vi har alltid en riktig gran och här i USA är det vanligaste att man sätter upp den första helgen i Dec. Granarna här är mycket tätare än i Sverige och ja dom står fram tills efter jul. Såklart att det barrar.. men inte som de svenska granarna som bara håller i 1v och sen är nakna :)

2012-12-06 @ 17:09:01
URL: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Postat av: åsa

härligt med gran ! men jag vägrar plastgran! har fyra barn och hund och vi binder fast granen så den inte kan välta, ett snöre runt stammen och sen binder vi den i elementet ! :-) Jag och min man bestämmer vartannat år eftersom han vill ha en liten klassisk gran med silverglitter och kulor som kläs dan före julafton och jag vill ha en STOR gran med många kulor , glitter , ljusslingor etc en riktig disneygran som kläs till Lucia. I år är det gubbens tur ! SUCK !

2012-12-06 @ 18:43:20
Postat av: Helena H

Kul att läsa hur olika folk gör med granen. :)
Jag har en liten riktig adventsgran.
Tog den i skogen hos särbon. Är ca 70 cm hög. Har bara en liten ljusslinga i den och röda kulor. Plus två kottar som min mormor alltid haft i granen under min uppväxt.
Än så länge ser den ut att må bra, har stått här inne 1 1/2 vecka nu. Får väl se hur länge den klarar sig utan att tappa barren. :)
Sedan veckan före jul tar vi in en riktig stor gran.
Förut hade vi plast, men den bor på vinden nu. Hihi. :)
Säger samma som jag sa förra året till dig Satu, ber er snällt att komma o klä min gran sen för ni får er sååå fin! :)
Ha det bäst.
Kram från Söderhamn

2012-12-07 @ 00:14:15
Postat av: Barnkalas!

Underbart! Ser riktigt trevlig ut och barnen ser ut att gilla pyntandet! Ska själv pynta granen inom kort!

2012-12-07 @ 11:48:50
URL: http://www.xn--gglossningstester-pqb.nu/
Postat av: Madeleine

hej, vilka fina bilder, vi har plastgran och barnen har julpyntat den denna veckan som vi satte upp den.
bakat pepparkakor och åkt mycket pulka.

ha det bra! kram från madde

2012-12-07 @ 13:25:15
URL: http://madeleine82.blogg.se
Postat av: Hanna - Miltons mamma

åh mysigt med gran! jag får inte sätta upp vår än ;)
vi har plastgran. jag har vuxit upp med riktig gran men sambon tycker det är bökigt i lägenhet när granen ska tas ut och så... jag är också nyfiken på hur länge den får stå. detta år har vi en 1,5 årig son som är en virvelvind ;)

2012-12-07 @ 20:51:24
URL: http://www.hannasfotoliv.blogg.se
Postat av: Anna

Hej! Fina bilder...oavsett tid för gran i annat hemland skulle jag följa dom svenska traditionerna, där ni bor:)
Jag köper alltid en kungsgran!!dyr men vacker och värd vartenda öre:)
Barra gör den inte som vanlig gran.
Haft små barn och alltid en gran, nu finns en katt som inte alls hänger i granen...
Barn-barnen dom mindre hoppas jag låter dne vara som den äldsta har gjort...

Kam! och lycka till om du åker till södersjukhuset....där båda mina barn är födda:)

2012-12-09 @ 02:23:25
Postat av: Hanna W ❥ BF 2013

men vad mysigt :}

2012-12-10 @ 06:42:22
URL: http://mammawild.blogg.se
Postat av: Paula

När jag var liten så satte vi upp den tidigt ftrsom vi kmr från chile..då var gran å i princip allt pynt uppe. även julklapparna lades fram. Vissa jular hade vi riktig gran å andra jular plast. nu med egen familj så åker granen fram dagen innan julafton. och det kommer inte in en plastgran i mitt hus. haft tre ungar o ingen har jäklats m granen ...

2012-12-10 @ 19:04:37
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback