1:a Inskolningsdagen (nya dagiset)

Och så var den första inskolningsdagen på det finska förskolan avklarat. Det var någon som undrade om det bara fanns barnskötare som jobbade där, men så är inte fallet. Nicoles inskolningsfröken är förskolelärare.
Fast det säger inte mycket, alla dom gör samma jobb ändå.

Denna dag gick bra. På morgonen var Nicole ledsen, hon vet vad som väntar och trodde att jag skulle lämna henne där, så protesterade lite. Hon ville stanna hemma med Mummu och sin pappa istället. Håret var hon inte nöjd med, och inte kläderna heller... *suck* Jag hatar att börja dagen med bråk och tårar!

Väl framme på dagis gick det bra, vi var ute först, Nicole bakade sankakor och bjöd mig på kaffe och köttbullar i sandlådan, sen gick vi in där hon lekte i dockvrån. Hon älskar det stället. Vi har haft samling, där hon blev skrämd i slutet av sången och blev ledsen... Maten gick bra, hon hamnade i den mindre och lugnare gruppen, och där åt hon med god aptit. På vilan fick dem höra sagor, sen fick hon lägga lego och pussel innan det var dags att gå hem.

Jag fick fylla på papper om telefon nummer och annat viktigt info. Och jag lärde även känna barnen där bättre.
Dewin går på samma avdelning, och så fanns det en massa andra barn vars föräldrar jag känner.
Det finns bara 6 flickor (Nicole inräknad) på hennes avdelning och 12 pojkar, så dom vill väääldigt gärna att Vanessa ska börja hos dem redan nu, för då skulle hon också hamna på samma avdelning. Men hon får stanna hemma med mig ett tag till. Där fanns det också några väldigt bråkiga pojkar. Hoppas bara att dom inte är elaka mot Nicole!

När vi kom hem s vaknade grabbarna precis, Andres hade redan hunit komma hem och Puua kom hem med Bessa då dom vart och handlat. Barnen fick nytt igen, alla fick varma handskar, grabbarna fick pipmuggar och 4 par långkallingar. Det behövs nu när det börjar bli riktigt kallt! TACK!!!

Puua bjöd oss på mat, sen var det bara hem, bada, barnen lekte medans jag städade och fixade och nu sover alla. Så var denna onsdag slut.

Tog några bilder med mobilen:

Igår undersökte Nicole och Vanessa lekstugan ute på gården


Efter dagiset igår så målade Mummu tjejernas naglar, och idag hade Nicole inget kvar längre....


Två bilder från idag också:

Nicole hittade traktorn, och kusinen Dewin står bredvid


I dockvrån med kompisen Frida



Nu börjar magen kurra...
Ska hämta något att tugga på och lägga mig på soffan resten av kvällen med Andres, för jag är helt slut.
Har en massa, massa bilder som jag valt ut att lägga in här, men det får vänta...

***************************************************
Tänker hela tiden på Mikaela, Jon och Lasse. Och Minna också såklart... allt känns fortfarande så overkligt.
Hörde att dom ska ha en minnestund för henne här, och sen blir det begravning i Finland. Riktigt tufft! Jag önskar och hoppas att dom vet att jag/vi finns här för dom! Jag har kontakt med mina kusiner Mikaela & Jon dagligen, men det är så svårt... vet inte vad mer jag kan säga, för inget jag säger eller gör tar bort saknaden.
Jag kan "bara" finnas här för dom.


Kommentarer
Postat av: Karolina Nordling

Hon finns i mina tankar hela tiden...:(

2011-10-12 @ 22:46:48
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Helena

Vet inte om ni redan gör så, men du kan bestämma tillsammans med Nicole på kvällen, vad hon ska ha på sig dagen efter.(och inte låta dem ändra sig dagen efter förstås) Brukar bli mycket mer lugn morgon då. :)

Ett litet extra tips; låt inte henne/dem bestämma helt själv, då blir det superjobbigt när hon/de blir äldre och tror de kan bestämma allt själv. Har funkat bra hos oss och hos många vänner med barn.

Kram från ett stormigt Järvsö

2011-10-12 @ 23:17:47
Postat av: Melissa - Mamma Till Vincent&Linus

just nu så är vi nöjda =)

vi är ju bara 23 år både ja å marcus så vill vi ha ett 3e barn om 10 år är vi ju frtf unga å kan "göra" ett ;)

2011-10-13 @ 10:32:12
URL: http://OoOMelissaOoO.blogspot.com
Postat av: Emma

Lät som ett jättebra dagis hon börjat på. Tråkigt att de fanns bråkiga pojkar. Undra om Benjamin är en bråkig pojke på sitt dagis:)?



Visst finns de bråkiga flickor med?

Hihih..



När ska Vanessa och pojkarna börja på dagis?

kram

2011-10-13 @ 11:31:36
URL: http://www.mammatillbenjamin,blogg.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback