Missade Du supermånen igår?

Fullmåne?

Nej, i natt var det supermåne. Och det dröjer 18 år till nästa gång.
Månen rör sig i en elliptisk ­bana runt jorden och befann sig i natt ovanligt nära jorden, drygt 35 000 mil bort. Det inträffar samtidigt som ­månen är full och kallas super­måne. Då ser månytan ut att vara 14 procent större och 30 procent ljusare än normalt.
 Månen sken 20 procent starkare och var 15 procent större än normalt natten mot idag. Den var bara 356 578 kilometer från jorden, vilket är nära det kortast möjliga avståndet.

En del konspirationsteoretiker tror att naturkatastrofer som jordbävningar och tsunamis inträffar när månen är nära jorden. Nu har nätrykten spridits om att supermånen ska ha orsakat jordbävningen i Japan 11 mars. Men då var månen på normalt avstånd från jorden. Däremot kan supermånen orsaka lite kraftigare tidvattensvängningar.
(Källa: aftonbladet.se)

Ända sen jag var liten har jag varit jätte fascinerad över månen, speciellt då när det är fullmåne, jag tycker att det är så vackert. Så igår när vi skulle hem från Värdshuset så såg vi denna "SUPERMÅNE", och den var verkligen fin och stor...
Såg Ni den?



Nu är alla morgon sysslorna gjorda, barnen tittar på Nanny McPhee (igen) och jag sitter och läser nyheterna och dricker kaffe. Är lite trött eftersom det inte blev så mycket sömn inatt...
Berodde det på Supermånen?
Nää, snarare på att både Vanessa och Nicole vaknade vid olika tidpunkter och grät av mardrömmar.
Undrar vad dem drömde om?
Oh så vaknade Danilo också och var hur pigg som helst.
Och så vaknade tjejerna 6.20 denna underbara morgon!

Men solen skiner idag, och det känns genast mycket bättre!
Snart ska vi iväg till sjukhuset för att hälsa på Abuelo, ha en bra dag!


Kommentarer
Postat av: Angelica - Isaacs mamma.

Jag hade helt glömt bort att det var supermåne igårkväll. Jag som hade tänkt att gå ut och kika men kom på det imorse när jag vaknade :/ Månen är ju så vacker. Hoppas Abuelo kryar på sig!

Kram

2011-03-20 @ 10:09:15
URL: http://flisaflikka.webblogg.se/
Postat av: Lotta

Vi såg supermånen igår, vi var ute till 1 drygt och såg när de brände upp alla fallas. det syntes ganska bra att den var större än vanligt, ganska häftigt! glömde svara på din fråga förut, det finns inte alls fina barnkläder här, i mitt tycke, jag köper mest på H&M (där är samuels byxor ifrån) eller köper på mig en del när vi är i Sverige. det finns så mycket fint i Sverige så vi lär ha med oss ett litet lager hem den här gången också :) hoppas på bra väder bara för vi är inte så vana vid kyla, haha. kramar!

2011-03-20 @ 11:06:49
URL: http://viivalencia.blogg.se/
Postat av: Felicia

Missade den...:(

2011-03-20 @ 11:46:58
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Åsa

Tack för bilderna :) så vacker .. =) Vad roligt att se bilder på hur du såg ut när Andrés " fångade" dig :)

Ta hand om er och ha en bra söndag ..



Kram



Åsa

2011-03-20 @ 12:04:18
URL: http://tvaflickortvapojkar.blogg.se/
Postat av: Anna

Hade ingen aning! Min Mommo kunde inte sova när de var fullmåne!

2011-03-20 @ 15:22:53
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback