Hur lång sommarlov är ditt barn värd?

Fredag kväll nu. Hela dagen har regnat bort och vi har hållit oss inomhus, förutom när vi handlade för helgen.
Barnen har faktiskt varit duktiga och snälla idag. Jag har lovat mig själv att inte hela tiden göra nåt här hemma, utan att det är OK att sitta och titta på Tv, utan att plocka efter nån hela tiden. Och det har jag kunnat göra. Efter mitt storstädning, hahaha... Nicole och Vanessa har lekt bra ihop, det blir bara roligare och roligare för dom nu när Vanessa pratar riktigt ordentligt och förstår sig in på alla lekar. Även grabbarna har lekt fint tillsammans, dem har haft kryptävlingar och Danilo har bråkat med dammsugaren som vanligt.

Jag sitter här vid datorn nu, barnen sover och Andres är iväg och spelar poker med grabbgänget.
Jag lyssnar på finskt musik och funderar på allt och inget.

Det är mycket snack om dagis och semester/sommarlov och allt det där.
Jag förstår mig inte på vissa människor alls. Om man är hemma och ledig, varför lämnar man sitt barn på dagis då?
Jag känner många som har fött barn och är hemma och som ändå väljer att lämna sina äldre barn på dagis.
Det förstår jag mig inte alls på hur jag än vrider och vänder på det, spciellt inte nu under sommartider!

Mammorna är lediga med sina bebisar och njuter av sommaren, medans det lite äldre barnet är på dagis. Inte sällan får man höra "Men hon ville så gärna gå och leka med sina kompisar"
Öhm, what?

Jag förstår och respekterar folk helt som är tvugna att jobba under sommaren, då är det självklart bra att lämna sina barn på dagis/fritids, man har liksom inget annat val, men om man själv är hemma?

Vadå, att hon/han VILL SJÄLV gå? Vad spelar det för roll? Det är bara ett svepskäl.

Som häromdan var det en mamma som har sommaruppehåll från skolan. Hon sa att hennes barn ska vara lediga 3 veckor i juli från dagis. OK?? Själv ska hon vara hemma hela sommaren.
Låter det inte fel i era öron?

Man behöver inte hela tiden hitta på något, VÅGA ha tråkigt. Huvudsaken är väl att man kan vara tillsammans.
Senare finns inte dom möjligheterna
. Jag vill iaf inte missa en minut om jag har möjligheten att vara med dem.

Ditt barn vill hellre gå till dagis på sommaren än att vara ledig med dig?
I´m not buying it.
Det är sommar, ha alla barn hemma och NJUT av sommaren tillsammans!
Det är dem väl värda?

Hur gör ni med era barn? Går dem på dagis fast ni är hemma?


Kommentarer
Postat av: Emma

Hade ja haft arbete så skulle ja varit gravid när B varit 6-7 månader , men just nu måste vi får ordning på ekonomin innan vi skaffar en liten till och gärna en lägenhet på bottenvåning eller hus.. Just nu bor vi lägenhet 3 våningen utan hiss, och de är TUNGT!

2011-06-17 @ 23:17:11
URL: http://mammatillbenjamin.blogg.se/
Postat av: Emma

Fast jag struntar i att ja har dålig ekonomi, jag vill ändå ha en liten NU, de är sambon som vill vänta tills ja fått arbete o så.. Ja hålla alla mina fingara och tår på att de snart händer ngt på jobbfronten så man kan få en syskon. Så du är uppe så här sent? Nu ska jag krypa ner i sängen iaf, man vet ALDRIG när trollet vaknar! Du får ha de super, godnatt och sov sött:)

2011-06-17 @ 23:22:18
URL: http://mammatillbenjamin.blogg.se/
Postat av: Eva

Ja Desirée går på förskolan men hennes sommarlov började igår och ska vara ledig fram till slutet av augusti. Skulle aldrig falla mig i att ha henne där i sommaren då det byts personal och andra barn. Nä hon är ledig nu fram tills 5 September =). Jag har själv fått kommentarer som; men Desirée kan behöva vara på förskolan i sommaren, hon kan behöva sina vänner där mm. VARFÖR? Jag är hemma med Théo fortf och det är SOMMAR då ska man kunna ta det lugnt och vara spontan!!!!



Kramiz

2011-06-18 @ 07:37:57
URL: http://dessiochtheosmamma.blogg.se/
Postat av: Lotta

Min (snart) femåring är värd hela 10 veckor sommarlov (tror jag det är, eller 9)! han slutar skolan nästa fredag och börjar igen andra veckan i september. det kommer bli tufft men mest jättehärligt, han ser verkligen fram emot det! resten av året är jag ju hemma med lillebror men eftersom jag samtidigt pluggar på heltid så går ju storebror i skolan, jag hade aldrig hunnit plugga med två hemma. sen är han så stor nu också att han behöver komma iväg, även fast jag verkligen hade önskat att det var kortare dagar. hur som, vi ska verkligen njuta av den här sommaren för nästa sommar kommer jag förhoppningsvis att ha fått jobb och då kanske de inte kan vara lediga hela sommaren. fast jag fundérar på att satsa på att bli lärare och då kommer de ju kunna vara ledig hela sommaren jämt ;) nu ska jag läsa resten av dina inlägg,

ha en bra helg! kramar

2011-06-18 @ 09:21:34
URL: http://viivalencia.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag förstår hur du tänker. Jag kommer ha min Isaac på dagis hela sommaren (5h, 3dagar i veckan) utom de 4 veckor gubben har semester. Dels för att han har kompisar på dagis som han annars inte träffar. Men om jag känner mig själv rätt kommer han nog få lite mer ledigt, men några dagar/timmar på dagis kommer det att bli. :) Han gillar dagis och han gillar att vara hemma också så för honom "kvittar" det nog. Svårt att förklara, men han skulle nog sakna dagis om han skulle få vara ledig för länge, räckte med helgerna nu så frågar han efter dagis :) Hoppas ni får en fin helg :) kramar

2011-06-18 @ 10:14:06
URL: http://flisaflikka.webblogg.se/
Postat av: C

Det kan jag inte förstå. I alla fall om de bara är hemma.



Vid de här tillfällena tycker jag dock att det är okej att lämna barnen på dagis:

1. Sjukskrivna, förälderns är hemma för att vila upp sig och skall inte låta det störas av att ta hand om barnen. Barnen kan gå på sagis lika många timmar som vanligt, men om föräldern orkar kan h*n hämta några timmar tidigare på eftermiddagen.

2. Föräldraledig, och känner att h*n inte orkar ta hand om alla barnen hela dagarna. Vissa blir väldigt trötta när de har fått barn och vissa bebisar vaknar 1 gång i timmen på natten. Då kan det vara skönt med lite avlastning. Barnet kan vara på dagis 15- 25 timmar i veckan.

3. Arbetslösa. Många arbetslösa är arbetssökande, och jag tycker att man kan lämna in sina barn 15 timmar i veckan för att söka jobb. Barnen kan t.ex. gå på dagis 5 timmar tre gånger i veckan, men då skall föräldern verkligen söka jobb under tiden.



Om man har lång semester tycker jag att man skall låta barnen ha ledigt. För vad ger det för signaler liksom? "Jag är ledig nu, men ni får gå på dagis för ni är så jobbiga och jag behöver vila, vara ledig från er. Men sedan orkar jag nog ta hand om er i några veckor".

2011-06-18 @ 12:02:43
Postat av: Camilla 30 år & 8 barnsmamma

Hej hej



mina barn går faktiskt på dagis i vanliga fall,men INTE på sommarloven,eller nått annat lov.

jag och skolbarnen är hemma och det är dagisbarnen oxå.

Vi har ca 11 veckors sommarlov här.



Vet många som lämnar barn på dagis fast dom själva har semmester.fattar inte heller det.



Enda anledningen att jag har mina barn på dagis övriga tiden på året är just för att dom ska få träffa andra barn.

Vi bor i en liten by där det inte finna någon aktivitet för oss föräldrar som är hemme,ingen öppen förskola,knappt nån lekpark.

Så det finns inget att göra här,jag har heller ingen att gå till för att fika..tyvärr.o då är det enda valet för barnens skull att få vara på dagis.



Dom trivs jättebra och är dom glada så är jag glad hehe..



ha en jättebra dag



Mvh Camilla

2011-06-18 @ 12:35:16
URL: http://minstorafam.blogg.se/
Postat av: madeleine

vi har barnen hemma nu när vi är föräldralediga och har semester.

är ju roligt att hitta på saker tillsammans.

älskar att vara hela familjen tillsammans.

men annars har vi rastlösa barn som vill vara på dagis och leka med kompisarna där.



jag älskar att vara med barnen, kommer vara hemma 2 år till. har då varit hemma ca 7 år då vi har så många små barn har det inte blivit mycket jobb för mig.



kramar

2011-06-18 @ 14:14:05
URL: http://madeleine82.blogg.se/
Postat av: Isaks mamma

Håller helt med dig! Blir också oerhört provocerad när man hör sådana kommentarer, barnen förtjänar också ledigt!

Men det finns undantag... Tyvärr är det i vissa familjer bara bra om barnen får komma ifrån hemmet en stund, för att barnen ska slippa bli utskällda för minsta lilla misstag, ignorerade, vanvårdade och gå utan mat stora delar av dagen. Då har de det bättre på förskola och fritids under sommarlovet! Jag arbetar med barn och vet sorgligt nog att det faktiskt kan se ut så. Men i "normala" och välfungerande familjer har barnen absolut rätt till sin semester :)

2011-06-18 @ 16:23:49
Postat av: Taru

Våra tjejer ska vara lediga 6 och en halv vecka under sommaren. Jag vill ha dom lediga under sommaren så mycket som möjligt. För oss är det viktigt. Så mycket som det bara går så. Önskar man hade haft fler lediga veckor om året. Sen det där med att dom faktist har vänner i förskolan och vill vara där stämmer visst. Daniella har många vänner på dagis som hon står nära och kännt sen hon var 1 och ett halvt år och om hon verkligen vill gå till dagis för att leka med dom så får hon självklart det. (inte under sommarlovet). Hon känner dessa barn mer än alla andra och har dom som bästa vänner. Så på den punkten kan jag inte hålla med dig. Du kommer märka det sen när Nicole också börjar få bra vänner. Förskolan är jätte viktig för Nella och jag tycker bara det är bra och kul att hon har så nära vänner. Jag skulle aldig säga nej åt henne om hon verkligen vill leka där med dom. Men alla är ju olika och tycker olika. För mig är det allra viktigaste att barnen är glada och lyckliga. Även om dom är hemma eller inte. Kram taru

2011-06-18 @ 20:10:12
Postat av: Hannah

Vi har inte sommarlov och sånt än, men jag förstår de som lämnar sina barn på dagis även om de är hemma med en liten bebis.

Jag tror att barn behöver komma ut och umgås med barn i samma ålder, de får lära sig mycket och träffar kompisar. Att vara hemma med mamma/pappa som tar hand om en pyttebebis kanske inte är det roligaste alla dagar. :)

2011-06-18 @ 21:04:35
Postat av: Marie B

Jag har min son hemma 7 veckor med start i torsdags. Så vi ska fira sommar länge och mycket, massa tråkigt och roligt.. :D

Trevlig sommar!!

2011-06-18 @ 21:08:50
Postat av: Hannah

Nu menade jag alltså under "terminerna". På sommaren ska väl alla barn få ha sommarlov om det går så klart. :)

2011-06-18 @ 21:09:02
Postat av: sofia

Hej.



Jag har nu varit föräldraledig snart över 2 år. Då jag har 2 barn med 1 års mellanrum. Fast jag har min dotter hemma så har Theo gått på förskolan. Han har ett funktionshinder som heter Dysmeli. Han har eb protes på vänster ben. Vilket kräver mycket jobb. Jag har kunnat vara själv med min dotter när han är på förskolan.



Jag förstår din tanke om att det är sommarlov. Jag håller helt med dig. När vi har semester så kommer ju självklart våra barn vara hemma med o oss o ha "tråkigt" =)



jag hoppar nu in lite på timmar på jobbet. Vilket gör att Theo får träffa sina kompisar. han behöver träffa sina kompisar eftersom han har krävt väldigt mycket sjukhusbesök o besök på sjukgymnasten o protsetillverkaren.



kram

2011-06-18 @ 22:23:53
URL: http://zofia.bloggplatsen.se
Postat av: mummu

Satu ,, så här är det ju,om föräldrarna säger,att mitt barn VILL gå på dagis, fast jag är ledig, skit brat,det är väll förälrdrarna som bestämmer,vill dem har barnen hemma eller. Tänk dem som jobbar på dagis, och vet att föräldrarna är hemma, och ändå, lämnar barnen kl.08.00 och hämtar kl.17.00.Inte kul. Gör nått kul med ditt barn, istället,om du orkar. :))))))))))))))))

2011-06-18 @ 22:43:14
Postat av: Anni

Har funderat länge på detta inlägg.

Tycker inte man kan generalisera rakt av och säga vad som är rätt eller fel. Det är väldigt svårt att sätta sig in i någon annans familjesituation och tycka saker.

Det kan också vara så att det händer och pågår saker som man inte vet om som utomstående. T ex skillsmässa, förlossningsdepression eller annan sjukdom, misshandel osv. Våra barn är lediga när vi är det båda två, 6 veckor i sommar. Dels är Tösen snart 3,5 och har etablerat vänner på dagis och dels så var våran son så sjuk under sitt första levnadsår att han knappt träffat folk. Han behöver det sociala. Han börjat "på prov" i våras för hans läkare tyckte det var bra. Han mår bättre men är långt ifrån frisk. Och jag, jag vill njuta fullt ut av mitt sista år som mammaledig då dem senaste åren på grund av olika saker varit tunga. Sen vet jag att även fast jag är dagisfröken själv varken hinner eller kan ge barnen det pedagogiska delen dem får av proffsig personal på plats. Och förra året hade vi tösen hemma längre, men det fungerade inte för henne. Hon behöver fasta rutiner och sammaluka för att vara lugn och trygg.

2011-06-19 @ 05:36:19
Postat av: marina

Mina är lediga hela sommaren,Nellie ska dessutom vara ledig hhela hösten,känns onödigt att lämna henne när jag ändå är hemma med Noah

2011-06-19 @ 10:55:51
URL: http://allaminahjartan.blogg.se/
Postat av: Melliz

Jag håller helt med dej Satu. Fattar inte varför vissa väljer att lämna sina barn på dagis när man är hemma på loven. Att barnet själv vill?Vem bestämmer??

2011-06-19 @ 11:03:01
Postat av: Åsa

Oj detta inlägget har jag helt missat :/

Mina barn har sommarlov alla veckorna, jag kommer inte gå mammaledig fler sommrar och på mitt jobb passar det inte att vara lång ledig över sommaren.

Så så klart har jag alla barnen hemma, de underhåller sig riktigt bra faktiskt.

Jag har tex varit på badet varje dag förra veckan med alla FYRA barnen själv .. inga problem.

Vi handlar och de underhåller sig med lekstugan och studsmattan och leker tillsammans ..

De gör precis som syskon ska göra, de leker hela dagarna med varandra .. underbart :)

Jag gör inte så himla stor grej av det och det gör inte de heller.. så jag ser inget problem att ha mina barn hemma hela sommaren ,, plus att visst kan jag lämna på dagis för kompisarna . .. men på badet finns ju alla kompisarna ändå .. löst vi får tid plus att de kan leka samtidigt :)



Massa kramar

2011-06-19 @ 16:27:04
URL: http://tvaflickortvapojkar.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback