Hur lång sommarlov är ditt barn värd? FORTS.

Har fått mycket respons från mitt inlägg om sommarlov för barn.
Många håller med mig, andra inte. Och så får det absolut vara, man följer sitt eget hjärta och gör som känns bäst för just sina barn. Just i denna inlägg syftade jag dock just på SOMMARLOVET/SEMESTERN.

Och jag håller fast vid vad jag skrev.
Jag sa ALDRIG att barn inte har vänner och vill gå till förskolan, så det där vet jag inte vart ni fick det ifrån?
Visst har barn vänner, Det har mina barn också. Men jag skrev att det är ett svepskäl till att skicka dem till dsagis på sommaren. Vem bestämmer, du eller ditt barn? Om du vill ha ditt barn hemma på sommaren och njuta av det tillsammans, så kan du förklara just detta för ditt barn? Finns det inga barn ute att leka med på sommaren?

Och jag har 100 % förståelse för dem som jobbar och lämnar sina barn på dagis/fritids, dom har inget val. (Verkar som att det tål att upprepas....)

Vad är ni så rädda för? Varför underskattar ni er själva och lämnar över ansvaret till någon annan?
Man behöver inte alltid hitta på något, barnen FÅR ha det tråkigt ibland också.

Självklart vet jag också att barn behöver leka med andra barn (beror på åldern hur mycket)

Men det finns såklart också undantag. Om förälderna inte kan sköta om sina barn så kanske dem har det bättre på dagis. Detta verkar vara ett väldigt infekterat samtalsämne, och alla gör säkert som dem själva tycker är bäst för just sina barn.  Right?

Njut av sommaren tillsammans!

Jag önskar er massor med värme och sol och härliga minnen tillsammans denna sommar!
Det är ni alla värda!


Kommentarer
Postat av: -Santsu-

Moikkis!

Nin se vaan on että jokainen tekee itse ratkaisunsa tuon asian suhteen.

Itse pidän lapset kotona enkä vie heitä hoitoon,ei vaan sovi minun päähäni ajatus että lapset on hoidossa ja itse olen kotona. Sitä paitsi alle 3 vuotias ei edes tarvitse kodin ulkopuolista sosiaalista kanssa käymistä. Hän ei osaa sitä hyödyntää millään tavalla.



Sitten taas alan ihmisenä tiedän että monet perheet jossa on pahoja ongelmia,mm.henkisiä jne. Niin lapsen on hyvä viettää terveessä ympäristössä aikaa.Saada lämmin ruoka ja kunnon hoivaa.



Mutta lapsen hoitopäivä on täysin verrattavissa,aikuisen työpäivään. Niin kyllä lapsellekin pitää suoda vapaata ja olla vain perheen kesken. Se on jokaisen lapsen oikeus. Mikään ei korvaa aikaa jota lapset viettävät lapsensa kanssa.



Joten ymmärrän sua Satu 100%:sesti tässä asiassa ja olen täysin samaa mieltä.

Monet ihmettelevät minullekin että miten sä jaksat olla 5 lapsen kaa kotona. No,jotenkin typerää lähteä edes selittämään asiaa,monesti sanonkin että Leikkien hiemän typerää. AI,no missä niiden sitten pitäis olla muuta kuin omassa kodissa??? :) :)



Sä oot kyll ihana vahva ja hyvä äiti. Pidän ihmisistä jotka seisoo mielipiteensä edessä ylpeänä vaikka saisikin vastalauseita. Aivan niinkuin sinä!



Mukavia kesäpäiviä teille kans!!

2011-06-19 @ 13:09:22
Postat av: Anna med 4 prematurer

Barnen måste vara hemma från dagis om bägge föräldrarna är det =)



Det finns forskning som säger att barnen blir skadade om man lämnar dem för tidigt på dagis o det finns forskning som visar att Föräldrar som har barnen hemma inte umgås med dem mer än föräldrar som lämnar dem på dagis.



Föräldrar som lämnar barnen på dagis gör allt för att ta igen timmarna de varit borta o umgås så mycket som möjligt...



Förstår dig satu till viss del, du har chansen att ha dem hemma, din man kanske tjänar bra o ni kanske inte har ekonomiskt "jobbigt". Men sedan finns det dem som har sämre ekonomi o måste jobba.



Jag tror att föräldrarna ser dagis-tiden som avlastning. Man gör så mycket ändå. Och att barnen får leka o träffa andra barn o lära sig att de faktiskt klarar sig bra utanför hemmet, det tror jag bara leder till bra. Finns även forskning "om man nu ska tro den" att barn som går på dagis klarar sig bra i det sociala livet när de blir äldre, MEN det kan man tro som man vill på.



JAG SÄGER INGET OM DET!



Jag har valt att ha mina barn hemma under sommaren, mer av vana för att jag fick vara hemma hela sommarn o bada o ha skoj.



Jag är absolut ingen lekmorsa, utan mer trygghet, finns där o tar hand om så flickorna leker oftast med varandra o jag passar extra på Theodor.



Barn har aldrig tråkigt tror jag..de har så livliga fantasier o kan göra allt som vi skulle uppfatta som tråkigt kul. Det går ingen nöd på dem.



Vill påpeka för säkerhetsskull att ang statistik o forskning så tror jag varken eller. Man kan vara en bra hemma mamma o man är inte sämre för att barnen får gå på dagis nåra timmar o leka av sig o träffa kompisar.



2011-06-20 @ 15:18:42
Postat av: Anna med 4prematurer

Kanske uppfattade dig fel nu, läste ditt inlägg igen...



"Men det finns såklart också undantag. Om förälderna inte kan sköta om sina barn så kanske dem har det bättre på dagis.



Dagis är en avlastning o för att barnen ska få leka, skaffa sig lite sociala erfarenheter. Det har inget med att barnen som går där skulle ha "hemska föräldrar" som inte vet hur man tar hand om barnen.. då är det snarare socialen du tänker på eller?



Dagis är inget hem för barn som inte har bra föräldrar.

2011-06-20 @ 15:21:00
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback