Rutiner & regler

Nu har jag kommit ikapp med all bloggande. :)
Alla barnen sover djupt i sina sängar, bara jag och Andres uppe och njuter av tystnaden. Vi åt nyss resten av hummer som blev kvar. Och jag hörde hur en choklad ropade på mig från skåpet.
Min mage känns som en uppblåsbar ballong av all mat och speciellt all godis och choklad.

Nicole ville gärna inte gå och lägga sig ikväll, fast hon var jätte trött.. Hon är så envis.
Rutinerna har blivit helt knasiga de senaste dygnen att dom fortfarande inte har återhämtat sig från allting, sömnmässigt. Idag slocknade Bessa redan vid 11. och sen var hon jätte trött på eftermiddan igen. Men vi höll henne vaken, så att vi kommer igång med våra rutiner igen.
Klockan 20 ska dem vara i sängs allihopa.
Men då ville Nicole vara "vaken vähä aikaa?" (=vaken en liten stund) och så skulle hon hitta på en massa saker så att hon slapp lägga sig. Och vips så satt hon i badet med pappa, fast hon redan badat sin kvällsbad. Och så skulle hon såklart ha yoghurt, och en liten tiger muffins innan hon skulle sova.
Sen somnade hon strax efter i mitt knä på soffan..

Jag märkte att Jonathan har börjat med en ny grej- alla våra barn har alltid varit virvelvindar när dem sover. Huvudet är sällan på huvudkudden, nope, dom ligger kors och tvärs och oftast med fötterna på kudden, men Jonathan har börjat vända sig och sova på mage!
Jag blir lite rädd, med tanke på allt man hör om plötsligt spädbarnsdöd och allt det där, men hur ska jag göra då? Jag kan ju inte väcka honom och vända varje gång han lägger sig på mage? Han sover ju bra...
Och så vaknar allihopa vid klockan 8 på morgonen.

Jag ska bli bättre på det här med maten.
Grabbarna ska äta gröt till frukost och Nicole sina flingor (hon vägrar äta allt annat) och så tänkte jag köpa gröt till Vanessa också, hon är inte så jätte förtjust i flingor, men mackor och yoghurt går bra.
Sen ska jag börja laga bra lunch, tänkte gå och handla en massa gott att fylla frys och kyl med imorn som dom ska äta innan läggdags. Jag har slarvat mycket med lunch, ofta bara slängt en pizza eller köttfärspaj i micron, eller kokat makaroner med köttbullar eller något liknande enkelt, men jag ska bli bättre!
Har tagit fram min mixer så att jag kan mosa grabbarnas mat, för nu ska jag gå upp till 8 månader, 1 år till dem.
Nu har dem ätit 6 månaders mat (som dem egentligen är) dom har testat 8 månaders också, men Jonathan fick kvävningar, det funkade inte alls. Men nu kör vi med mixern och provar hur det går!
Sen ska de 3 minsta sova.
Nicole får titta på film och varva ner.
Sen får det bli mellis med frukt, och sen middag, och på kvällen blir det gröt för grabbarna igen och nattis till tjejerna. Bada och mysa och sen natti, natti!
Inget godis eller chips på vardagarna.
Kanske Nicole får sin matlust tillbaka då...

Så ska det se ut hos oss. Det låter väl bra?


Kommentarer
Postat av: mummu

Det låter bra satu,ingen vellipullo heller,säg de till pua .kram på er. :=))

2011-01-03 @ 11:02:00
Postat av: Karolina nordling

Låter jättebra, bra med rutiner och inget snacks emellan måltiderna! Uppfattad Pua! ;)

2011-01-03 @ 15:54:17
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Hannah

Vi fick höra på Bvc att om de vänder sig till mage när de sover, eller ska somna, så är det okej. Vi gick in och vände Jack hela nätterna tidigare, men han vaknade och vi var uppe hela tiden. Nu sover han på mage nästan varje natt och har gjort det i flera månader. Moa har oxå börjat vända sig och sover gott på mage.



I början när Jack var ovan, så tog vi bort kudden och det funkade jättebra tills han vande sig att vrida på huvudet ordentligt på kudden.



Vi ska börja med 8månadersmat i morgon. Ska bli jättespännande. De blir ju 8 månader (korrigerad ålder) om en vecka.

2011-01-03 @ 16:22:34
URL: http://honeybuns.blogg.se/
Postat av: Maria med 4

Det där med magsovandet är ingen fara, när de kan vända sig själva är det OK. Och sen sover de ju så gott på magen också!

2011-01-03 @ 16:48:29
Postat av: Linda

Låter som om du har koll påläget gumman:)



Jag måste också ändra rutinerna här hemma, för alla skull men mest för melli...hon har blivt hopplös!!!

Blir för mycket att skriva om här...får tråka ut dig med det nästa gång vi ses, hihi



puss

2011-01-03 @ 23:03:20
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback