Bullbak & Specialite a´la Nicole

Imorgon är det julafton!
I can´t believe it...  Och regnet öser ner!
Mysig julstämning då va`? Jätte tråkigt att det inte blev en vit jul, mest för barnens skull.
Vi har inte kunnat åka pulka en endaste gång...

Idag satte vi på julmusik och började baka bullar.

Vi hoppade och skuttade runt i köket, jag och alla fyra barnen, lyckliga och så glada, vi sjöng med till jullåtarna.
Vi såg sådär äckligt lyckliga ut, som man dom gör på TV-reklamer. Bullarna fick det perfekta gyllene färgen och köket var skinnade rent under hela tiden, inte något spår av mjöl nånstans, och naturligtvis ingen disk.

Yeah right, who am i fooling, verkligheten såg ut såhär:

- Jag står och stressar vid köket, Vanessa har ett utbrott för att Jonathan tagit ett av hennes Prinsess kort, Danilo har ännu en gång smitit in till badrummet och ännu en gång stoppat min tvättmaskin och Nicole ropar på mig nånstans. Någon står vid mina fötter och skriker och gapar och vill bli buren eller vill att jag ska göra det ena och det andra. Jag försöker hinna göra klart degen när jag inser att mjölen aldig kommer att räcka, så jag ringer min mamma som skickar Puua med mjöl och ägg (som naturligtvis också var slut).
När han kommer så är det såklart russin överallt som barnen strör runt med. Det är knas och stök överallt.
Jag står ensam i köket och försöker lyssna på julmusik nånstans där i bakgrunden. Jag får anstränga mig riktigt hårt pga. av all bus och stoj runtomkring.

Till slut kommer mina små hjälpredor, Nicole och Vanessa och hjälper till att baka bullar, och vet ni vad?
Jag struntade helt i hur stökigt det var! (Jäkligt bra för att vara "Pedant Satu"!)
Och hur knasigt det än låter så var jag ändå glad. Det här är min familj. Det är såhär dem är. Jag älskar dom och skulle inte vilja byta ut dom mot nånting i hela världen, och jag är så tacksam att jag har dom.

Nicole och Vanessa hjälper till att baka.
Det blev liiiite väl mycket socker och kanel på sina ställen, men vem sa att allt ska vara perfekt?


Vanessa tar en stor tugga av bullen hon bakat innan hon lägger dem på jäsning i väntan på ugnen...


När pappa kom hem från jobbet hjälpte han Vanessa att lägga pärlsocker på bullarna...



Och där och då började Nicole med sin specialité!

För en gångs skull lät jag henne stå och "laga" mat helt själv. Hon älskade det! Hon provade på och blandade lite det ena och det andra i sin specialite.

Hon delar gärna med sig av sin recept också, ifall ni skulle vilja testa hemma:

- SMÖR
- SOCKER & KANEL
- MJÖL
- MANDEL & RUSSIN
- CURRY
- BULL DEG
- MJÖLK
- KETCHUP
-ÄGG

och lite andra hemliga ingredienser fanns säkert också med!



Pappa & Puua fick provsmaka lite. Vi undrar dock varför dom gjorde så konstiga miner om det var så himla gott som du tyckte?
När nån frågade om inte Nicole skulle själv smaka så rynkade hon på näsan som att det var det tokigaste hon hört i hela sitt liv!


Kommentarer
Postat av: boosse

Tack Satu!

När man bakar ska det bli stökigt. Fast ibland är det lättare sagt än gjort (låta det ske)

Ha en riktigt underbar julafton! Ät så byxorna spricker, sätt på er ett par nya och ät lika mycket godis :) Stooora kramar!

2011-12-23 @ 23:32:20
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: mummu

kanske blivande kokerska,,bra Nicole.

2011-12-24 @ 10:02:21
Postat av: Helena

Gillar bilderna på Nicole när hon "lagar mat". Min Linnea har ofta stått så i köket också och blandat ihop det ena knepiga sakerna efter de andra, och får sånt ryck nu med ibland, fast då är det mer att hon försöker få ihop nya smaker och så på sånt som redan finns eller försöker hitta på nån ny maträtt. Tror att det är ett väldigt bra sätt att få barnen intresserade av köksarbete om de får dona lite själva i köket.

Ha det bra

Kram

2011-12-25 @ 22:29:09
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback