VECKA 27 + 0

Vecka 27 + 0 nu!!!
Va skönt att vi kommit ännu en vecka framåt! Hoppas att pojkarna vill stanna i magen i flera veckor till.... Grabbarna låg i "våningsängar" sist vi var på ultraljud (dvs. på tvären båda två) Jag kan knappt böja mig ner, och jag sover ganska dåligt, det är svårt att hitta en bra ställning för magen, så det inte trycker på alltför mycket... När man väl fått en bekväm ställning ska man upp och till tjejernas rum, eller på toa... Zzz...
Men man ska inte klaga! Jag har det jätte bra.

Imorgon ska vi på viktuppskattnings ultraljud, ska bli spännande! Sist var den ena bebisen ca. 300 g mindre än den andra.

DETTA HÄNDER NU:
Nu när den sista trimestern närmar sig, växer bebisen till sig och börjar fylla upp livmodern. Nu kan den blinka, suga på tummen och sover och vaknar vid regelbundna tider. Lungorna är fortfarande inte färdigutvecklade, men om din bebis skulle födas för tidigt skulle de kunna fungera med medicinsk hjälp

Nu väger bebisarna ungefär 875 gram och är
knappt 37 cm lång från topp till tå.
Ögonen öppnar och sluter sig, bebisarna sover och är vakna på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen.
Sov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 28 veckor. Vad skulle de drömma om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv även denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas. Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva. Din bebis fortsätter att andas in vatten snarare än luft.

Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig andfådd, om du inte redan är det. Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen, hemorrojder, åderbråck och klåda på magen. Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Min tvillingmage i vecka 27 + 0



Kommentarer
Postat av: Linda

Åh sötis! Du är så fin med din lilla mage:)

Skönt att ännu en vecka gått och jag hoppas dom vill stanna ytterligare några veckor!

Du måste ta det lugnt gumman, lägg dig i soffan med lite chokladpralener och pilla dig i naveln så ofta du kan!! :):)

2010-03-16 @ 08:12:24
Postat av: Satu

Linda- Äsch, sammandragningarna kommer antingen jag vilar eller inte! Blir ju tokig av att bara ligga på soffan, jag måste ju leka med mina prinsessor så mycket jag bara kan innan prinsarna kommer :)

2010-03-16 @ 09:14:25
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback