Kan någon förklara för mig varför MITT barn skulle ha det bättre på dagis än hemma med mig?

Ja, alltid får man frågan- "Varför går inte Nicole på dagis, ska inte hon börja på dagis då?" och nu även
"Ska inte du skola in Vanessa på dagis, det blir tufft för er"
Här kommer svaret- NEJ, DET SKA DOM INTE.
Varför?- Jo, för att jag är hemma- Mammaledig och då är det en självklarhet att jag finns här för alla barnen,
inte bara för bebisen.

Mammor som jag pratar med klagar över att deras "äldre" barn inte får vara på dagis mer än 15 timmar i veckan när bebisen kommer. Och andra mammor jag pratar med vill ändå skola in sina barn på dagis för att
ha "mer egen tid" med bebisen som ska komma.
Egen tid?? Jag fattar inte.
Väljer man att skaffa ett syskon till sitt barn så får man väl vara medveten och beredd att det andra barnet finns där, och att det är fler att ta hand om, och inte dumpa över ansvaret på någon annan. Annars tycker jag inte att man ska skaffa fler barn om man inte "orkar" eller "kan" ta hand om dem.

Varför är det så att man förväntar sig att andra ska stå för inlärningen och utvecklingen 
och annat för DITT barn?
 Och då är du ändå hemma.

Det är en stor förmån att kunna vara mammaledig, ha egen tid för sina barn- och det är verkligen en kort tid i barnens liv då vi kan "bara vara".
Jag vill ha alla mina barn hemma när jag själv är hemma, det är en självklarhet för mig. Och denna tid får vi aldrig tillbaka. Jag hinner lämna dem ifrån mig sen när det är dags att börja skolan.
Ta vara på tiden att vara med dina barn när dem är små, tiden kommer aldrig tillbaka.
Ni får tycka och säga vad ni vill, men små barn BEHÖVER att vara med sina föräldrar.
Dom behöver inte leka med andra barn 8 timmar om dagen och stimuleras precis hela tiden.

Bara för att man är hemma med sin bebis betyder inte att man inte kan hitta på roliga saker att göra med sitt "äldre" barn. Vi går till lekparken där hon får leka med andra barn och vi hittar på skojiga saker som vi kan göra hemma, och annat som man kan hitta på. Och ibland är vi faktiskt bara hemma och har "tråkigt" och det är helt OK det med. Men då ska ni se att hon hittar på saker att göra på egen hand, vi behöver inte hela tiden sitta med henne och hitta på saker att göra. 

Så kan ni förklara för mig varför det skulle vara "bättre" för min dotter att vara på dagis, än att vara hemma med sin mamma och sitt syskon?


Kommentarer
Postat av: Heidi

Jag respekterar absolut dom som väljer att ha hemma "stora" barnet när syskonet kommer, men alla lämnar inte sina "stora" barn på dagis bara för att få ensam tid med lillan eller av lathet att ta hand om båda hemma, alla barn är olika och behöver stimulans på olika sätt än andra o man måste också respektera dem som lämnar sina barn på dagis!!! alla har vi olika åsikter!!! kram

2010-03-31 @ 21:39:31
URL: http://heippi.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Hej! Hittade precis din blogg=) Vilken fin familj du har! Jag tycker precis som du men jag kan tyvärr inte vara hemma pga ekonomin. Är ensamstående och sonen träffar aldrig sin pappa.. men jag valde att bli vikarie för att kunna vara hemma med min son så mycket jag bara kan. Det är väldigt sällan han är på dagis om jag är hemma. Om jag har varit hemma och han vill gå till dagis så får han göra det en stund men oftast hittar vi på saker tillsammans. Tyvärr kan vi gå varandra på nerverna rätt ofta men vi har ju bara varandra och båda är lika envisa=)Grattis till bebisarna i magen!!

2010-03-31 @ 23:20:26
URL: http://albinsmamma.bloggsida.se/
Postat av: Erica

Jag har det dilemmat.. jag mår så dåligt nu när vi skolar in Alva på dagis. Alla runt mig har sagt att: klart du ska ta erbjudande tom 15 timmar på dagis och få mer tid med Tor och bli en bättre mamma.. vi sökt dagis innan Tor blev till så när vi fick platsen så tänkte vi att vi försöker. Men nu är det andra omgången inskolning och hon var så ledsen . Jag mår så dåligt. Så vi har pratar i flera dagar om vad vi ska göra och jag känner precis som du nu, känns hemskt att lämna bort min lilla go tjej och missa massor av tid.. och helst när hon inte ens har någon nytta av att leka med andra barn. Vi kan ju leka på öppna förskolan tillsammans och små barn under 3 år leker inte MED varandra.. utan har mer roligt med vuxna eller äldre barn... Hmm.. jag har sån beslutsångest. kramar

2010-04-01 @ 09:48:03
URL: http://lillaica.blogg.se/
Postat av: munnu

Satu du har aldeles rätt.skaffar man barn,då ska man ta hand om den oxå.Den tiden går ju så fort.Jag älskar dig min dotter. :))

2010-04-01 @ 10:46:04
Postat av: Katrin

det va det mest perfekta inlägg jag någnsin läst! passar in på mig! helt klart!-



Hur länge ska du vara hemma efter att mamma ledigheten är slut??



Har du kunnat utnyttja vårnadsbidraget!

Kram

2010-09-15 @ 08:04:21
URL: http://mollieleia.blogg.se/
Postat av: Carolina

Hej!

Vad roligt att läsa att andra föräldrar också är hemma med sina barn och inte har dem på dagis! Vi vill inte ha barnen på dagis. Varför lämna dem på dagis där de får mindre uppmärksamhet och är ifrån sina föräldrar? ORsaken till att vi skaffar barn är för att vi vill ha barn, inte att någon annan uppfostrar dem (Fast det kan diskuteras anser jag, det blir mer fri uppfostran måste jag säga, med så många barn och låg personaltäthet.) Jag har fått höra så många gånger att jaja, han börjar på dagis snart, då blir han inte blyg längre. Folk har en uppfattning att alla SKA gå på dagis, jag och mina syskon gjorde det inte, inte min mamn heller. Jag har alltid varit framåt medan min man var blyg som liten. Dagis påverkar barnen negativt många gånger anser vi. De blir stökigare och lär sig att de måste "slåss" för att få leka med saker osv. Personaltätheten är låg och barnen leker för sig själva. Barnsäkerheten är förkastlig på de dagis jag känner till. Inga hörn är skyddade, vassa kanter och inga klämskydd för dörrar och leksaker blandas för 1 åringar som till 4-åringar. Verkar som de inte har tid eller kunskap att bry sig om detta. (Det är ju skillnader på vad en 1-åring kan leka med jämfört med en 4-åring, med tanke på smådelar, menar jag). Jaja, denna kommentar blev lång...men det är ett ämne som väcker känslor hos mig och min familj. Men det värmer att läsa om dig som mamma att du är hemma! Vi använder oss av vårdnadsbidraget och väntar nu andra barnet, det första kommer vara två år då. Att vara mamma är ett val och ansvar som kräver närvaro och engagemang. Men jag har full förståelse för de som har det svårt ekonomiskt. Det har vi också, men försöker kämpa på och göra allt för att få ha våra barn hos oss, hemma. Ha en underbar dag!

2013-09-18 @ 13:06:40
Postat av: Carolina

Hej!

Vad roligt att läsa att andra föräldrar också är hemma med sina barn och inte har dem på dagis! Vi vill inte ha barnen på dagis. Varför lämna dem på dagis där de får mindre uppmärksamhet och är ifrån sina föräldrar? ORsaken till att vi skaffar barn är för att vi vill ha barn, inte att någon annan uppfostrar dem (Fast det kan diskuteras anser jag, det blir mer fri uppfostran måste jag säga, med så många barn och låg personaltäthet.) Jag har fått höra så många gånger att jaja, han börjar på dagis snart, då blir han inte blyg längre. Folk har en uppfattning att alla SKA gå på dagis, jag och mina syskon gjorde det inte, inte min mamn heller. Jag har alltid varit framåt medan min man var blyg som liten. Dagis påverkar barnen negativt många gånger anser vi. De blir stökigare och lär sig att de måste "slåss" för att få leka med saker osv. Personaltätheten är låg och barnen leker för sig själva. Barnsäkerheten är förkastlig på de dagis jag känner till. Inga hörn är skyddade, vassa kanter och inga klämskydd för dörrar och leksaker blandas för 1 åringar som till 4-åringar. Verkar som de inte har tid eller kunskap att bry sig om detta. (Det är ju skillnader på vad en 1-åring kan leka med jämfört med en 4-åring, med tanke på smådelar, menar jag). Jaja, denna kommentar blev lång...men det är ett ämne som väcker känslor hos mig och min familj. Men det värmer att läsa om dig som mamma att du är hemma! Vi använder oss av vårdnadsbidraget och väntar nu andra barnet, det första kommer vara två år då. Att vara mamma är ett val och ansvar som kräver närvaro och engagemang. Men jag har full förståelse för de som har det svårt ekonomiskt. Det har vi också, men försöker kämpa på och göra allt för att få ha våra barn hos oss, hemma. Ha en underbar dag!

2013-09-18 @ 13:07:31
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback