Tidig kväll, wohoo

Ikväll gick tjejerna till sängs tidigt och dessutom utan protester. Eller- Vanessa protesterar aldrig, men Nicole kan däremot ligga och sjunga och ropa på mig då och då, och det kan ta lååång tid inna hon ger upp och somnar. Men nu la dem sig innan 20.30, och inte ett pip har hörts från nån av dem. Kanske inte så konstigt eftersom de sov bara ca. 15 min i bilen, och sen inget mer på hela dagen.

Idag har Andres vart och ansökt om visum och så var vi på Finska ambassaden för att fixa pass till Vanessa. Men hon har inget finskt personnummer ännu, så det ska dom fixa innan vi kan göra passet... Så nästa vecka ska vi dit igen. Gillar inte att ha denna stress/oro framför mig.. "Kommer vi att få allt i tid" osv.
Men sån är jag- jag oroar mig för allt och ingenting.
Andres vill att barnen ska ha dubbla nationaliteter, alltså bli medborgare i Uruguay också. Nu blev de automatiskt finska eftersom mamman (alltså jag, hehe) är finsk. Eller- mest vill han ju att POJKARNA ska vara skriva i Uruguay, så att när dem blir fotbollsproffs en vacker dag, så ska dem spela i Uruguays landslag.
 
Helt okey tycker jag, dom förlorar ju inget på att ha dubbla medborgarskap, tvärtom? Så det ska vi också fixa till dem alla så småningom...

Vad mer har vi gjort idag då... Jo, vi har vart ute och njutit av solen och lekt med Taru, Daniella & Jullan.
Och så har jag tvättat 3 maskiner tvätt...Anledningen att tvätthögen ALDRIG minskar, oavsett hur många tvätt jag kör är att jag får tvätta alla sänglakan heeela tiden! Speciellt Vanessas. Både hon och Nicole har non-drip flaskor som dom vällingen i när dem ska lägga sig, och dom är superbra, MEN (!!)- Om man vänder om upp och ner och trycker i själva nappen så kommer det ju naturligtvis ut välling! Och detta har Vanessa upptäckt och tycker visst att det är jätte trevligt att sova på blöta lakan. Nu har vi kört på att hon får dricka sin välling på soffan innan hon lägger sig, men då vill hon inte ha. Nu står hennes vällingflaska här på bordet, så vi får se hur natten blir... klarar hon sig helt utan välling? Det vore toppen! Båda tjejerna var mätta när dem gick ner och la sig iaf, för dom fick äta pizza och glass till efterrätt i badet!  Jag har låtit Nicole dricka sin välling, fast jag först tänkt att det är dags att sluta med det... Men hon har blivit så smal efter att hon vart sjuk, och det är inte så att hon hade mycket att ta ifrån heller, så hon får ha sin välling, men bara 1 om dagen. Sen ska vi sluta med vällingen helt, och då kanske hon får värsta matlusten?

Hur var det för ERA barn när ni slutade med välling? Eller vilken ålder är det bäst att sluta?

Abuela och Abuelo var här en snabbis idag, men sen fick dem bråttom hem för att kolla på fotboll.
Är det bara fotboll som gäller överallt? Men som sagt... det är bara var 4:e år... och nu ska dem faktiskt bara spela 2 matcher varje dag istället för 3...
Uruguay vann förresten mot Mexiko idag med 1-0 !!!

Nu vaknade Danilo, han har legat på mage här på soffan pga. sina gaser. HERREGUD vad dem pruttar illa!
Jonathan sover...

Vi fick förresten hem våra prematurdockor idag!!! Vi klädde dem i pojkarnas FÖRSTA bodys (i storlek 38) och FÖRSTA byxorna (dom fick av sin Mamus), första mössorna och sockorna som barnmorskan Christina stickade åt dem, och så tog vi på dem deras armband som de hade på sjukhuset och saturations-sladdarna. Jätte häftigt, och tänk vilket minne till pojkarna när dem är lika stora som pappa Andres att titta på dockorna och se hur små dem verkligen var... Det enda vi var missnöjda med var att det inte fanns något ansikte på dockorna, jätte tråkigt...  Men vi tänkte be någon som är riktigt duktig på att rita baby-ansikten, rita dit det. Stefu??

Va skönt det känns nu, att inte ha tvätt, disk, eller annat stök som måste fixas inför morgondagen- och det bästa är att klockan är bara 22:22 (make a wish!)! Vi har tagit fram ost och kex med tända ljus, så det är riktig myspys. Förutom att på TV:n kommer endast fotboll, och inga bra filmer överhuvudtaget.

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Hejsan! Albin blev magsjuk när han var 1 år o nästan 3 månader, då ville han inte ha välling. När han blev frisk gav jag honom flaskan när han skulle sova som vanligt i nån vecka men han smakade bara på det o sen sa han att han inte ville ha mer. Då gav jag bort resten av paketen vi hade hemma men sparade lite ifall han skulle fråga efter det nån dag. Han ville ha det igen efter några dagar men drack iaf inget så jag gav bort det också. Så hände det att han frågade några fler gånger men då sa jag att han hade gett bort det till Mejja(som tjejen heter) och så var det inget mer med det=) Det värsta med att han inte dricker välling är att han oftast inte vill ha frukost heller men sen äter han en frukt på fm och till lunch äter han minst 3 stora portioner=)Oj va långt det blev nu...ha det så bra o kul att ni fick hem dockorna, kan du inte ta en bild på dem bredvid pojkarna så man kan se skillnaden?? Kramar

2010-06-22 @ 22:42:34
URL: http://albinsmamma.bloggsida.se/
Postat av: camilla

mina 2 minsta tjejer dricker fortfarande välling hehe..

erika som är 2.5 år och mikaela som är 1. år..

mina har slutat vid 3 år 3.5 ungefär..

ha en trevlig kvälll

mvh camilla

2010-06-23 @ 00:52:57
URL: http://minstorafamilj.bloggplatsen.se
Postat av: Kicki

Milo slutade för cirka tre månader sedan med vällingen. Han fick sluta mest för att han började vakna på natten och ville ha välling och det tyckte inte jag var ok, speciellt inte när man ska upp vid 6 och gå till jobbet... Han var ledsen dom första kvällarna men sen släppte det och allt gick jättebra! Han frågar fortfarande någon gång ibland efter välling men accepterar snabbt när man säger att "du har ju slutat med vällingen eftersom du nu är en stor kille". Tror det gick lättare att sluta för honom eftersom storebror inte dricker välling och Milo har nog känt sig lite stor nu när han slutat med det.

För min del hade han gärna fått fortsätta med vällingen ett tag till eftersom jag tycker att det är lite mysigt att få en flaska välling på kvällen, och eftersom Milo varit lite dålig på att äta middag så passade det bra för honom att dricka välling. Dock kände jag att det blev för tungt för mig på nätterna när han började vakna för att han ville ha välling... Noa drack aldrig någon välling eftersom han var mjölkallergiker och när han var liten så fanns det ingen god ersättande välling (typ soja eller havre) så han åt alltid gröt på kvällen...

Härligt att ni snart ska komma iväg på resan! Har du bestämt dig angående om pojkarna ska följa med?

2010-06-23 @ 08:40:47
Postat av: Lill, Emilia å Freddie..

Hur får du till de små söt gubbarna på dina inlägg.. :)?

2010-06-23 @ 09:08:22
URL: http://skrubbenomoss.blogg.se/
Postat av: Erica

Hej gumman! Vi ger Alva välling fortfarande, tycker det är super bra att kunna ge när hon inte äter så mycket annat eller när vi är borta. Vet många som fortsätter ge välling långt upp i åren. Mysigt på kvällen och morgonen. Vi ger alva morgon och kväll och ibland till mellanmål. kramar

2010-06-23 @ 10:57:20
URL: http://lillaica.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag måste först säga att jag beundrar dig som klarar av 4 barn under 2 år. Jag har en pojke på 2 år och en flicka på 3 månader och jag känner att det är riktigt tufft vissa dagar. Har du något tips?



Vi slutade med välling till våran 2 åring när han var ca 1 år och 10 månader för att vi kände att det krockar med tandborstningen.. så nu äter han gröt innan han ska sova istället. Fungerar lika bra. Nu är det bara nappen som ska bort på nätterna :)



Lösenord till min blogg är:

Användarnamn: din

Lösenord: mamma



Ganska omoget men var väldigt upprörd när lösenordet valdes.



2010-06-23 @ 12:37:27
URL: http://strippedconfessions.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback