Sova hemma imorgon?????

När jag matade pojkarna precis så kom en sköterska och ställde sig bredvid mig...
Vi började prata lite och hon frågade mig om jag vill sova hemma en natt?

Hon sa att dom eventuellt tänkte flytta oss till Familjevården imorgon, men om jag vill sova en natt hemma först, så kan hon prata med läkarna om vi kan flytta på lördag. Flickorna måste sakna mig jätte mycket, och tiden för dem känns lång utan sin mamma. och då började tårarna bara rinna. F*n att jag inte kunde hålla dom inne!
Jag försökte, men jag känner att jag är nära gråten hela tiden, som att den sitter fast i halsen hela tiden, men så fort någon nämner tjejerna så kommer det bara upp.

Jag sa att jag vill gärna hem en natt, men att jag är så kluven, för jag vill vara här för pojkarna också.
Hon förklarade att dessa små gossar ändå bara sover, så dem kan sköta om dem på natten och så kan jag komma tillbaka med nya krafter igen på morgonen. Och såklart kunde jag ringa hit närsomhelst.

Jag ringde och pratade med Andres och han tror att det gör mig och tjejerna gott om jag kommer hem en stund.
Jag känner att jag behöver tanka energi hos min familj där hemma också, för att orka denna långa tid här.

Om vi flyttas till familjevården snart så kommer jag att träffa dem ännu mindre!
Så imorgon kväll är vår sista chans att vara tillsammans.

Ska vi ta den chansen?
Ska jag åka hem en natt till min man och mina barn?
Vad skulle ni ha gjort?
Är jag en dålig Mamma som lämnar mina små barn här för en natt??


Och detta med Familjevården... Dom säger att våra pojkar egentligen är överklassifierade att vårdas på Intensivvården, så Andres och jag skulle få tänka över hur vi ska göra i fortsättningen, vi hade två val att välja mellan:

1. E-rummen.
- Vilket betyder att det ligger 4 barn i ett rum och sover tillsammans, och en förälder delar rum med en annan mamma. Man får hjälp dygnet runt med sina barn och man får gå till ett tredje rum för att gosa med dem (?)
Där kan man gå ut utan barnen en stund utan problem.

2. Familjevården.
- Innebär att man får ett eget rum och får ha bebisarna där med sig och ta själv hand om dom dygnet runt.
Vid något undantag får man lämna över bebisarna en timme eller två hos någon sköterska om man måste iväg nånstans tillsammans. Men annars måste någon vara med dem hela tiden.

Vi valde nummer 2- Familjevården.
Vi vill inte lämna våra barn i ett rum med 4 andra bebisar och dela rum med någon annan. Vi vill själva ta hand om dom, fast det kommer att bli mycket jobbigare för oss.
Vi kommer ju att ses ännu mindre då.... Jag och Andres kommer ju knappt kunna träffas alls?
Bara ifall vi har barnvakt till Nicole & Bessa...
Men nummer 2 blir det iaf. Vi vill ha våra pojkar hos oss själv.
Och då förstår ni kanske att imorgon är vår sista chans att vara ihop på länge.

Läkarna rndar imorgon klockan 9, då får vi veta vad dom hade planerat för oss.
Vi får se om jag kan komma hem imorgon. Fast jag känner mig så kluven!!!

VAD SKULLE NI HA GJORT?
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Åk hem! Pojkarna kommer inte förstå att du är borta men dina barn där hemma kommer bli överlyckliga över att du kommer hem!

Tveka inte, åk hem!

2010-04-16 @ 00:05:37
URL: http://lindaha.blogg.se/
Postat av: Liz

Hej!

Sov hemma!! Ta chansen att vara med dina flickor och din man, du ar inte en samre mamma for det!!! Du maste fortsatta vara stark och det gor du genom att tanka energi - den far du av att komma hem nagra timmar. Det blir ju dock sakert att du inte aker hem forren framat kvallen och sen kommer du ju sakert tillbaka pa morgonen igen, sa pojkarna har sakert inte hunnit sakna dig under natten! Men det gor sakert er alla gott!!



Kann inte skuldkanslor, ta tillvara chansen, som du skriver kommer det ju bli svarare senare!



Stor kram och ha det sa mysigt!! ;)

2010-04-16 @ 00:34:57
Postat av: Julia

Åk hem och sov en natt, det är verkligen lyx att kunna få göra det.



Dina pojkar har det bra på sjukhuset det vet du ju :)



Kram

2010-04-16 @ 07:50:21
URL: http://underbaraungar.se
Postat av: Karolina Nordling

Självklart ska du åka hem en natt! Twinsen sover iallafall men det betyder säkert mycket för tjejerna & Andres. ABSOLUT!pusu beso

2010-04-16 @ 07:55:45
URL: http://www.karolinanordling.com
Postat av: Erica

Gumman, du är absolut ingen dålig mamma!! Jag tycker du ska åka hem en natt och gosa med småtjejerna, du behöver den vilan och återhämta dig för att orka vara på sjukhuset. Det är en tuff tid framför er, men ni klarar det. Vi åkte hem två nätter och bara vilade, det var jätte tungt, vi ringde typ 5 gånger på kvällen dit ;-) men det var jätte skönt! Pojkarna har det så bra på sjukhuset, dom vet inte annat ännu... dom får så bra vård! Familjerummet tog vi oxå, det är så bra, man får skapa en god kontakt med dom små och lära sig ta hand om dom helt själva. Ni har ju ändå hjälp om ni behöver det. Tänker på dig gumman! men åk hem en stund. kramar

2010-04-16 @ 08:13:55
URL: http://web.me.com/kercoff
Postat av: Sara

Jag kan bara ana hur kluven du måste vara men jag tror att sköterskan har en poäng, pojkarna sover ju å inom ett dygn kommer du tillbaka till dem å ska spendera varje minut med de å mysa med de tills det är dax att åka hem å bli en familj så ha inte dåligt samvete...ÅK hem till resten av familjen å njut av att få gosa hemma med de andra barnen å Andres å ladda batterierna. Jag skulle gjort det, men jag säger inte att det inte skulle vara jobbigt att lämna de små (mammahjärtat värker ju). Jag tror att du innerst inne bestämt dig, du måste bara slå slag i saken;-). Lycka till Kraaam Sara

2010-04-16 @ 08:15:32
URL: http://novismamma.bloggagratis.se
Postat av: Linn

Åk hem en natt, du behöver det. Du kommer att sakna pojkarna som bar den men håll ut. Vi försökte stanna hemma julaftonsnatten men vi kunde inte så vi åkte tillbaka mitt i natten. Men då var vi båda två, jag hade sovit hemma om jag var i din situation. Man behöver komma bort i från sjukhusmiljön.

Mvh Linn och tjejerna

2010-04-16 @ 08:15:40
URL: http://dubbellycka.blogspot.com
Postat av: frida

Självklart ska du sova hemma en natt med din man och dina andra barn. Killarna klarar sig utan dig en natt och de tar ju väl hand om dem. Man kan ju alltid ringa mitt i natten och höra att allt är bra. Men det är viktigt att ta hand om ditt förhållande och dina flickor oxå! Vi fick ju inte sova på Neo alls under 6 veckor, det var jobbigt, men han klarade sig ju fint ändå!!

2010-04-16 @ 08:29:52
Postat av: Tessan

Bara ni vet vad som är rätt för just er!



Men jag kan säga att vi tog inte hand om våra pojkar på nätterna förrän vi kom hem!! Vissa nätter tog vi hand om dem delvis men pga många olika orsaker så kändes det tryggare att lämna dem i personalens vård. Så här i efterhand så kan jag inte riktigt förstå hur vi tänkte men det var våra första barn och vi knöt nog inte riktigt an till dem på en gång.



Men de verkar inte ha tagit skada av det, det är bara mammahjärtat som blöder lite.



Hoppas du mår lite bättre idag!!



Kram!!

2010-04-16 @ 08:39:55
URL: http://luddeowille.blogspot.com
Postat av: Linda

Hej och godmorgon gumman!!



Åk hem! Du är absolut inte en dålig mamma!!! Tvärtom!! Det kommer komma fler situationer i livet där du kanske känner dig kluven. Tänk så här; om du åker hem, är pojkarna iden bästa tänkbara vården och är på en plats där allt finns med kunniga människor runt omkring sig! Självklart är du den som kommer i första hand, men du förstår vad jag menar. Som dom sa, dom sover mest och jag hör på dig att du skulle behöva komma hem till dina dockor ett dygn. Små bebisar kan också känna på sig när mamman är ledsen, stressad, orlig...det kommer gynna även pojkarna som får tillbaka sin supermamma lite piggare och gladare! Du kommer ju vara med pojkarna som sagt dygnet runt sen och flickorna kommer du få kanske inte kunna se så ofta...så ge tjejerna det här dygnet, gosa, krama och pussa på dom så mycket du orkar!! Även om dom klara sig hemma med sin pappa, som gör ett toppen jobb by yhe way, så behöver dom sin mamma också och nu när du fått chansen...TA DEN!!! Du är en underbar person och en ännu bättre mamma gumman, det finns inget ont i ditt tänkande eller i dina beslut!!! Love you!!!

2010-04-16 @ 09:17:18
Postat av: Sandra

Vet ej vad länge de behöver ha kvar sonderna, men än äter de inget själva, vi har hembesök av sjuksköterska 2 ggr / vecka och hon sköter sondbyte om de behövs.

Jag försöker amma, men de kan inte suga än, men de borde komma snart.

Ja, det tror jag, så var det för oss, de behövde växa till sig lite innan vi fick åka hem o va utan övervakningen.

Jag tyckert ni gjorde ett bra val när ni valde familjevården, så hade vi det och det kändes mkt bättre att ta hand om dem själva. Hoppas allt går bra för er och att ni inte behöver stanna där så länge. Kram

2010-04-16 @ 11:03:22
URL: http://fluffin.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tack så mycket, det är svårt det där med namn, det kanske blir något helt annat när pojkarna tittar ut :)



Jag kan tänka mig att du känner dig kluven men jag tror att det gör dig gott att komma hem och sova hemma en natt och vara med resten av familjen. Förstår att det känns jobbigt att lämna pojkarna men jag tror inte att dom känner på samma sätt som du. Det är ju bara för en kort stund och det är du allt värd! :)



Kram och trevlig helg!

2010-04-16 @ 12:28:12
URL: http://viskablifyra.blogspot.com
Postat av: Sara

Hej igen:-).



Jodå jag mår faktiskt bra... väntar på att det ska bli 30/4 så man får fara på tul igen å förhoppningsvis veta mera om förlossningen (är då i 35+3) så då om ngn. gång borde väl det bli aktuellt.

Hoppas du får en mysig helg, jag följer ju din blogg ivrigt för att se hur det är med dig å går för er.

Kram till dig

2010-04-16 @ 14:30:36
URL: http://novismamma.bloggagratis.se
Postat av: jenny

När jag läser ditt inlägg börjar mina tårar rinna. Kommer så väl ihåg hur jag kände det när jag skulle lämna min son på sjukhuset för att sova en natt hemma. Nu hade jag nästan inget val eftersom det var en personal som satt vak på honom hela natten. Men jag har aldrig känt mig så kluven som jag gjorde den natten. Trots allt fick jag verkligen sova ut och kom tillbaka till sjukhuset med nya krafter...

Postat av: Anna med 4 prematurer.

Du mår psykiskt mycket bättre o är fysiskt mer utvilad om du sover hemma! Men visst, det är svårt. Hade jättesvårt då jag skulle lämna Fanny första natten..SKöterskorna rådde mig till att sova hemma på natten då energin blir en annan då man kommer tillbaka... Det var faktiskt en utav "pantertanterna" som arbetade natt som gav mig det rådet.



Och självklart ska du välja nr2 o bara vara du o maken med pojkarna. :D



Familjevården är ett steg närmare hem ;)

2010-04-17 @ 09:06:49
Postat av: Sara

Hejsan:-).



Kul att höra att du uppskattar det jag skrivit i min blogg men det är verkligen så...känns så otroligt skönt att ha hittat en vän som du:-).

Jag mår ganska bra... börjar få lite ont i magen nu, huden töjs så mkt. nu å de små börjar väl få ganska trångt nu.

Vi fick välja om vi ville veta kön på första ul:et för de kollade av rutin då sa barnmorskan. Vi väntar också 2 pojkar:-).

Hur gick det, sov du hemma??

Så nyfiken hur det gick...



Kram kram

2010-04-17 @ 18:24:57
URL: http://novismamma.bloggagratis.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback