Olika könsroller

Nu tänkte jag fråga er lite vad ni tycker...
Det är så mycket debatt kring dagens feminister om allt vad jämställdhet heter, är nyfiken på hur ni tycker och tänker kring dessa:


* Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?
* Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?
* Är det OK med rosa kläder till pojkar?
* Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?

Det snackas också mycket kring att vissa inte tycker att små flickor ska vara klädda i rosa söta kläder, med volanger och grejer, vad tycker ni??

* Tycker ni det är gulligt med flickor som bär rosa söta volang kläder?
* Att pojkar SKA ha tuffa kläder?

Och detta med leksaker då...

* Är det OK att köpa barbies och dockor/dockvagn till pojkarna?
* Bilar och spindelmannen till flickor?

* UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR?? *
Hur långt ska man låta detta med jämnställhet gå?

Skulle ni  t e x raka av er flickas långa hår, bara för att hennes bror har gjort det?
Eller ska flickor ha långt hår med söta tofsar och flätor?
Ska pojkarna ha långt hår?

Skriv gärna några rader och berätta vad ni tycker!

(Personligen skulle jag INTE låta min son gå nånstans med klänning, och jag klär definitiv mina flickor i rosa och volanger, jag tycker att det är fint.)

Kommentarer
Postat av: camilla

jag är av den sorten som INTE skulle klä min son i klänning och älskar att klä mina flickor i rosa kläder och klänningar..:-D

mvh camilla

2010-04-25 @ 21:47:20
URL: http://www.minstorafamilj.se
Postat av: Nathalie

Det här är ju intressant=)Måste ju erkänna att Albin är en liten grabbig grabb..mycket av hans kläder är tuffa och pojkiga men har även haft lite rosa inslag. Han har blommor på några strumpor..två dockor, den ena ligger i sängen när han sover men inget han tänker på speciellt mycket men han leker hellre med bilar osv. Fast jag ger mycket av hans kläder till en kompis som har en dotter så det går att ha tex. en av hans byxor och ta en lite "flickigare" tröja, medans en annan kompis med två söner får andra kläder. Klänning har han inte velat ha för vi har ingen här hemma som använder det. Och ärligt så skulle jag inte skicka honom till dagis med det, mycket får han välja själv men där går faktiskt gränsen=) Men visst får han ha kjol o klänning när han leker och dom klär ut sig=)Ha det så bra! Kram

2010-04-25 @ 21:52:40
URL: http://albinsmamma.bloggsida.se/
Postat av: camilla

hej hej..nu mår vi alla bra igen..snällt att du fråga..

såg att du frågade hur gamla våra barn är ..så här kommer det haha

Cecilia är 11 blir 12 i juli..

Mathias är 8 blir 9 i december

Ebba är 7 blir 8 i december

Cilinne är 4 blir 5 i augusti

Erika är 2 blir 3 i november

Mikaela blev 1 i februari

Robin är 2 1/2 månad..



hoppas att ni får komma hem.håller tummarna.ni verkar sköta bebisarna jättebra o det skulle ju vara skönare att göra det hemmaler



mvh camilla

2010-04-25 @ 21:54:01
URL: http://www.minstorafamilj.se
Postat av: Anonym

mina barn är av var sort , leker me varandras saker .. sonens har ej klänning klär sej pojkigt men dottern klär sej tuff ej massa volaner o spets om det ej e kalas

2010-04-25 @ 22:49:49
URL: http://mammanemma.blogg.se/
Postat av: monica frisk

Min son är 3 år. Jag skulle inte köpa en klänning till han för att sedan gå lämna honom på förskolan. Men däremot så skulle han få klä ut sig här hemma....om behovet fanns..hihi..

Det här med dockor och dyl. I julas så fick han både bilar,dockor och dockvagn. Tycker dem att det är kul att leka med dockor,så är jag övertygad om att det är bra för empatins skull.

2010-04-26 @ 19:35:58
Postat av: pernilla

Hej

Emelina har alltid valt bilar föra dockor. Hon gillar sina små pippi och tingeling dockor men stora dockan har hon knappt rört...förens nu när Elisia vill leka med den såklart.



Hon har helt själv valt att allt ska vara rosa och lila óch att man måste ha klänning eller kjol för att dansa :-). Jag var helt emot rosa men hon bestämmde själv. (säkert pga alla kompisar på dagis)



Killar kan absolut ha rosa! En tuff rosa t-shirt eller skjorta och jeans till :-)



Emelina har alltid misstagits för en kille eftersom hon inte har så mycket hår och har mycket "neutrala" kläder men nu får vi upp två toffsar :-)

2010-04-28 @ 10:15:09
URL: http://pernillatycker.blogspot.com
Postat av: Nina, ensamstående mamma till Liam

Nu kopierar jag din lista med frågor, och svarar under frågan.



* Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?



Svar: Jag skulle inte låta honom ha på sig en klänning och gå ut med sådär. Men jag har inget emot att han klär ut sig här hemma / på dagis, på skojsskull. Men jag skulle aldrig låta honom ha på sig en klänning i ett seriöst syfte.



* Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?



Svar: Absolut inte.



* Är det OK med rosa kläder till pojkar?

Svar: Det beror ju på vad det är. Vissa killar i tonåren har ju ljusrosa skjortor på sig, och det kan faktiskt vara snyggt av någon konstig anledning. Det beror helt på vad det är för plagg. Tex kan ju en kille ha en rosa t-shirt, men då kanske han har kill-jenas till, så att det inte är "drag-queen" stuk ;P Om du förstår vad jag menar..



* Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?



Svar: Nej.



Det snackas också mycket kring att vissa inte tycker att små flickor ska vara klädda i rosa söta kläder, med volanger och grejer, vad tycker ni??

Svar: Hade jag haft en dotter så hade jag klätt henne mycket i rosa, och i fina klänningar. Det är ju fint!



* Tycker ni det är gulligt med flickor som bär rosa söta volang kläder?

Svar: Ja, absolut



* Att pojkar SKA ha tuffa kläder?

Svar: Nej, dom behöver inte ha tuffa kläder. Min son har mycket Nalle Puh tryck t.ex.



Och detta med leksaker då...



* Är det OK att köpa barbies och dockor/dockvagn till pojkarna?

Svar: Ja, det tycker jag faktiskt. Jag kommer nog inte köpa någon barbiedocka till min son, men på dagis leker ju pojkarna med dockor och vagn tex. Tycker inte att det är något fel i det. Men jag vet inte om jag själv kommer att köpa det.



* Bilar och spindelmannen till flickor?

Svar: Ja, absolut



UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR??



Svar: Jag har bara en son än så länge, så jag vet inte. Men om jag hade en dotter också, så hade jag nog uppfostrat dom likadant, förutom att dottern hade haft rosa pluttinutt kläder, och sonen killkläder.



Hur långt ska man låta detta med jämnställhet gå?



Svar: Det ska vara samma villkor för alla människor, tycker jag. Oavsett kön, ras, ålder. Samma löner, samma respekt och samma bemötande. Men jag tycker att tjejerna kan få behålla dom rosa klänningarna för sig själv.



Skulle ni t e x raka av er flickas långa hår, bara för att hennes bror har gjort det?



Svar: nej absolut inte



Eller ska flickor ha långt hår med söta tofsar och flätor?

svar: Gärna för mig.



Ska pojkarna ha långt hår?

Svar: det bestämmer dom själv. Men enligt min smak passar killar bättre i kort hår.

2011-01-07 @ 23:49:49
URL: http://nninaaw.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback