SISTA DAGEN PÅ SJUKHUSET! =)

ULTRALJUD AV HJÄRNAN



Idag kom två läkare in för att göra ett ultraljud på hjärnan på pojkarna.
Det gjorde dom också när dem bara var nån dag gamla, men detta är sista gången, och görs alltid på barn som är födda för tidigt, för att utesluta skador.
Allting såg jätte bra ut på båda två!
Jätte skönt... Inte för att jag trodde något annat, men det känns bra att sånt är kollat och allt var OK.

Barnläkaren Kajsa vid ultraljuds maskinen

Håkan utför ultraljudet
(samma läkare som hade samtal med oss om för tidigt födda barn när jag blev inlagd efter
flödeskontrollen dagen innan pojkarna föddes)
Här med Danilo

Och med Jonathan


LUNGRÄDDINGS KURS



Klockan 12 hade vi lungräddning med Anna. Hon kom in med två dockor som vi fick öva på.
Hon berättade hur man ska göra om barnet inte andas och hur apnélarmet funkar när vi kommer hem.
Känns tryggt att vi får med oss dem hem, så man kan sova lungt på nätterna.
Det kan ge falskt alarm när man åker bil eller vagn, för den reagerar på rörelser.
Men på natten är den bäst.
Känsn bra att veta hur man gör lungräddning på barn nu, men samtidigt läskigt om det skulle gå så långt att man behöver ge mun mot mun- metoden.

Dockan vi övade på


Hmm...Vad mer har hänt då...
Jo- En överläkare kom in till vårt rum och frågade om några ryska högt uppsatta män/kvinnor inom sjukvård fick komma och kika på vårt rum och hur vi har det här på Neonatalen. 
(Svenska UD har skickat dem)
Inga problem. Sen kom de när jag höll på att mata pojkarna. EN MASSA FOLK!
Dom hade med sig en tolk och ställde en massa frågor. Dem frågade om de fick ta bilder, och då sa jag att jag behöver bara gå till frissan först, det var tydligen jätte roligt tyckte dom ...
Vi kände oss lite som kändisar, dem fotade oss hela bunten. Undrar vart dem bilderna hamnar...
Då passade Andres på att ta bild på några av dem han också

Senare på dan kom sköterskan Pirkko in och hälsade på oss.
Hon jobbade på Intensiven när vi var där, så henne har jag suttit med och pratat med en massa ensamma kvällar där på intensivavdelningen. Jätte kul att hon kom och hälsade på. Hon tyckte att pojkarna hade växt jätte mycket.
Jag gav henne adressen till min blogg, och hon skulle kika in här, sa hon

Pirkko & jag


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kändisar nu =) hehe



va små pojkarna e när man ser bild nu pöå dem på din kudde o dej :)

2010-04-26 @ 21:53:42
URL: http://mammanemma.blogg.se/
Postat av: Erica

Å va härligt gumman att ni äntligen får komma hem. Det är en sån otrolig känsla när man får sova i sin egen säng, bara vara hemma bland sina saker. Allt blir så mycket enklare då med dom små. Undrar vad dina små tjejer kommer att säga? :-) många kramar till hela din familj!!

2010-04-27 @ 08:04:02
URL: http://lillaica.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback